Oma huvist lähtuvalt tuleb põhikooli õpilasel koostada 8. klassis loov- või uurimistöö. Loov (uurimis)töö pakub võimetekohast eneseteostust, arendab koostöö ja iseseisva töö kogemusi, võimaldab eri õppeaineid lõimida.
Haljala kooli 8. klassi õpilased kaitsesid oma loov- ja uurimistöid 12. aprillil. Juba septembris-oktoobris valisid õpilased töö teema ning leidsid juhendaja. Järgnevad kuud kulusid plaanidest-kavanditest töö teostamiseni. Praktilise töö juurde tuli õpilasel koostada ka kirjalik aruanne.
Viimane etapp – töö esitlemine ja kaitsmine komisjoni ees tekitas õpilastes meeldiva ärevuse. Töid oli eri valdkondadest. Kunstialase töö „Linn“ autor oli Noel Lünekund, kes tutvustas oma tušijoonistuse kaudu lääne ja idamaade arhitektuuristiile. Komisjonil jäi ainult imetleda töö teostamise täpsust ja korrektsust. Tikitud pilti „Skorpion“ esitles Elis Heinmaa. Ka see töö nõudis püsivust, täpsust ning mustri lugemise oskust. Õmblemine algab kanga valimisest ja lõigete otsimisest – seda tõestas Heleri Tamberg, kelle loovtööna olid valminud pluus ja püksid.
Ahhaa-elamuse pakkusid Ave Saar ja Elis Hiiemäe, kelle 12 keraamilist vaasi lähtusid aasta 12 kuust, olid vaimukad, huvitavad ning kaunid ja teostatud eri tehnikates. Tüdrukud kinkisid oma vaaside komplekti koolile.
Ka kaks lillepostamenti olid tehtud kingituseks – seekord emale emadepäevaks. Madias Reno Laur ja Sergei Serebrjakov põhjendasid valikut sellega, et tahtsid oma kätega midagi valmis teha. Oma kätetööd tutvustas ka Kusta Ismael, kel oli valminud toekas tool.
Kooli ajaloo jäädvustamiseks on tähtis Risto Ridali ja Marko Saare loovtöö – nad filmisid kooli üritusi, esitluseks oli 6-8-tunnisest materjalist kokku pandud mõneminutine treiler. Ajalugu, aga oma perekonna ajalugu jäädvustas Elli-Maria Küti uurimistöö. Põhjaliku uurimistöö – nii referatiivse teoreetilise osa kui ka praktilise uuringu kaasõpilaste seas – koolikiusamise teemal koostasid Maris Mogilnõi ja Heily Ehamaa. Kuidas korraldada riikide teemapäevi ja need ka läbi viia oli Stefi Pärnoja ja Karl-Johannes Annuse töö sisuks. Arvutimängude temaatikat puudutasid oma töös Arnis Avar Sammalpärg ja Markus Punane.
Huvitavad loomingulised loovtööd valmisid Karin Kivilol (interaktiivne õppevahend Inglismaa vaatamisväärsuste tutvustamiseks) ja Isabel Tambergil (animafilm „Kassi päev“).
Peale praktilise töö tegemise õppisid noored kirjalikku osa õigesti vormistama, õppisid seda, kuidas teha koostööd omavahel, aga veel tähtsam – koostööd oma juhendajaga.
8. klassi õpilased tõid veel välja, kui oluline on siinjuures oskus ise oma aega planeerida – toodi välja, et tulevikus sarnast tööd tehes ei tasuks kindlasti asja jätta hiljapeale, pigem alustada võimalikult vara ning panna kindlasti kõik asjad kirja. Märgiti ära, et teemaks tasuks valida midagi, mis ka iseennast huvitab – nii edeneb töö palju tõhusamalt ja ka endal on motivatsiooni järjepidevalt tegutseda.
Haljala Kool