Kas koolipäev võiks alata hiljem? – Lapsevanemate arvamused muutuse vajalikkusest

 

Üha enam tõstatub haridusmaastikul küsimus, kas koolipäev võiks alata hiljem. Tõuke selleks on andnud teadusuuringud, mis näitavad, et lapsed – eriti teismelised – ei saa sageli piisavalt und ning varajane koolipäev ei ole kooskõlas nende loomuliku biorütmiga. Samal ajal tuleb arvestada ka perede igapäevaseid rutiine, töö- ja transpordikorraldust ning harjumusi, mis muudavad ühetaolise lahenduse leidmise keeruliseks. Küsitlus lastevanematele toimus  28.04-04.05.2025 Stuudiumi keskkonnas. 

Küsitlusele vastas kokku 83 lapsevanemat, kellest paljudel on lapsed mitmes kooliastmes. Vastanute seotus vanuseastmetega jaotus järgmiselt:

  • 1.–3. klass (I kooliaste): 46 vastajat
  • 4.–6. klass (II kooliaste): 28 vastajat
  • 7.–9. klass (III kooliaste): 22 vastajat

NB! Kuna mõned lapsevanemad märkisid rohkem kui ühe kooliastme, ületab kooliastmete summa koguarvu.

Tulemused kooliastmete kaupa

I kooliaste (1.–3. klass)

Nooremate laste vanemate seas on arvamused mõnevõrra mitmekesisemad.

  • 71,7% vastas „Ei“ – nende hinnangul ei ole hilisem algus vajalik.
  • 19,6% pooldas muudatust ja uskus, et see aitaks lastel paremini ärgata ja koolipäevaks valmistuda.
  • Ülejäänud 8,6% väljendasid, et see „oleneb“, viidates konkreetsetele pere- või töökorralduslikele nüanssidele.

Toetajate kommentaaridest ilmnes, et lapse rahulik hommik, parem keskendumisvõime ja võimalus piisavalt magada on nende silmis suur väärtus. Samas leidsid mitmed, et väiksemate laste puhul on oluline, et päev algaks varem ja lõppeks varem, võimaldades lastel pärast kooli veel mängida või puhata.

II kooliaste (4.–6. klass)

Keskmise kooliastme vanemate seas olid seisukohad suhteliselt sarnased noorema kooliastme omadele.

  • 67,9% vastas „Ei“,
  • 21,4% toetas muudatust
  • 10,7% valisid „Oleneb“.

Mõned lapsevanemad tõid esile, et lapse vananedes muutub ka unerütm ning ärkamine varahommikul on järjest keerulisem. Siiski jäi kõlama ka argument, et hilisem koolipäev pikendaks päeva ja vähendaks vaba aega pärast tunde, mis on oluline näiteks huvitegevuste ja pere koosolemise jaoks.

III kooliaste (7.–9. klass)

Kõige selgem oli vastajate hoiak vanemate õpilaste puhul:

  • 90,9% lapsevanematest vastas kindlalt „Ei“.
  • Vaid 9,1% pooldas muudatust.
  • Ükski vastaja ei valinud „Oleneb“.

See tulemus võib tunduda üllatav, arvestades, et just teismeliste unerütm on kõige enam hilisem. Kuid vastustest selgus, et paljude perede päevakava on aastatega kujunenud stabiilseks ning hilisem koolipäev tähendaks rohkem segadust kui kasu. Vanemad kartsid ka, et hilisem algus ei tooks tegelikku puhkamisaega – noored jääksid lihtsalt veel hiljem magama.

Üldine arvamus kogu valimi lõikes

Kui vaadata kõikide kooliastmete vastuseid kokku, joonistub välja selge muster:

  • 74,7% lapsevanematest ei toeta koolipäeva hilisemat algust.
  • 18,1% pooldab muudatust.
  • 7,2% leiavad, et see oleneb asjaoludest.

See näitab, et enamus vanemaid eelistab praegust korraldust.

 

Kaalutlused muudatuse poolt ja vastu

Pooltargumendid:

  • Rohkem und – eriti noorematel lastel oleks hommik rahulikum ja keha erksam.
  • Parem keskendumisvõime – mitmed uuringud viitavad, et hilisem algus võib parandada koolitulemusi.
  • Vaimne heaolu – vähem stressi hommikul, vähem konflikte kodus.

Vastuväited:

  • Logistilised raskused – vanemate tööpäev algab vara; pole võimalik lapsi hiljem kooli saata või järele tuua.
  • Ajagraafik nihkesse – hilisem kooli lõpp piiraks huvitegevusi ja perede ühiseid tegevusi.
  • Unerežiim ei parane automaatselt – lastel võib tekkida kalduvus hiljem magama jääda, mis tühistab eeldatava unevõidu.
  • Huvitegevused ja vaba aeg – Hilisem koolilõpp piiraks laste osalemist trennides, huviringides või muudaks pere ühise aja korraldamise keerulisemaks.

Kooli hoolekogu seisukoht

19. mail 2025 toimunud Haljala Kooli hoolekogu koosolekul arutati küsitluse tulemusi ning koolikorralduslikku olukorda. Arutelude põhjal leidis hoolekogu, et olemasolev süsteem töötab hästi ning toetas üksmeelselt koolipäeva jätkumist senisel kujul algusega kell 8.00. Hoolekogu hinnangul on praegune korraldus paindlik, arvestades I kooliastme hilisema saabumise võimalust, ning sobitub hästi perede ja kogukonna vajadustega.

Mis saab edasi?

Arutelu sel teemal ei ole lõppenud. Kool plaanib järgmise sammuna kaasata õpilasesinduse, et uurida ka õpilaste enda arvamust. Laste hääl on oluline, eriti kui arutelu puudutab nende igapäevast elukorraldust ja heaolu.

Kokkuvõte

Haljala Kooli lapsevanemate küsitlus ja järgnevad arutelud näitavad, et enamik peresid eelistab varasemat koolipäeva algust. Samal ajal on kool loonud juba täna võimalusi paindlikkuseks I kooliastmes ning püüab arvestada kogu kogukonna – sealhulgas lasteaia ja transpordikorralduse – vajadustega.

Kooli eesmärk on hoida fookuses laste heaolu, perede võimalused ja hariduse kvaliteet – seda läbi koostöö kodu, kooli ja kogukonna vahel.

Koolivaheajad

Koolivorm

Koolibussid

Koolitoit

  • 1viruparane_haljalavald-min.png
  • 2tek_logo.png
  • dliikuma_kutsuv_kool_300-on.png
  • evk_logo.png
  • fstuudium_logo_haljala_kool_320-removebg.png
  • hm_logo.png
  • lehis_logo.png
  • logo_harno_23.png
  • opetaja_autahis_orig.png
  • shaljala_vald_logo.png
  • shbvkooli_logo_440x140.jpg
  • sHV_KV_k6rval_350.png
  • slasteaed_pesapuu_430x110.png
  • srk logo_landscape.png
  • tai_logo.png
  • tore_logo.png
More forecasts: Wetter nächsten 21 tage
Kellaaega laetakse...