Koolinädalad distantsõppel on olnud uue elukorraldusega aeg nii lastele, peredele, kui ka õpetajatele. Nüüdseks on toimumas teatud rahunemine ja  olukorraga kohanemine, kui nii võib öelda. Tekkinud on arusaam, kuidas distantsõpe võiks käia. 

Esimese asjana on rõõm tunnustada kõiki tublisid õpilasi, lapsevanemad, ja õpetajaid, kes on võimalusi arvestades väga hästi kohanenud uue olukorraga ja edukalt hakkama saanud igasuguste ootamatustega, mis nende nädalate jooksul on ette tulnud. Õpilased osalevad agaralt koolitöös ja see on igati tunnustust väärt. Aplaus teile! Kes oli õppimises tubli ja kohusetundlik kooli ajal, on seda ka eriolukorras, lisaks palju toredaid üllatajaid ning igaüks pingutab. Teid on märgatud.

Positiivsena saab välja tuua, et enam-vähem on paika loksunud õpperütm ja ka õpikoormused. Kodudes on saavutatud päevarütm, mis on sobiv nii koolilapsele kui ka kodus töötavatele vanematele. Enamasti püütakse kooliasjad korda saada päeva esimesel poolel, kui peaksid toimuma tavaolukorras koolitunnid. Esimese kooliastme (1.-3.kl) õpilaste puhul võib lükkuda õppimine küll ka õhtusele ajale, kui vanemad töölt tulevad. Õpetajad on püüdnud sellega arvestada.

Igapäevane õppetööst osavõtt ka distantsõppeperioodil on õpilasele kohustuslik ning õpilasel on õigus saada õppetööle tagasisidet. Tähtajaks esitamata tööde puhul võtab klassijuhataja või sotsiaalpedagoog vanemaga ühendust, selgitab välja põhjused ning lepib vajadusel kokku uue tähtaja.

Õpetajad on koolis kokku leppinud, et õpilase ja ka vanema jaoks on kogu õppeinfo eKoolis. Õpiülesanded, mis on vaja ära teha, on kättesaadavad koduste tööde all. Samuti viited ülesannete tegemiseks erinevates e-keskkondades, lisaselgitused või täiendavad kommentaarid. Õpetaja on õpilasele kättesaadavad e-maili või eKooli vestluste kaudu. Õpetajad võivad õpilastega kokkuleppel kiire tagasiside andmiseks ja suhtlemiseks kasutada ka sotsiaalmeedia vms kontosid.

Kuni eriolukorra lõpuni kasutavad õpetajad soovitavalt õpilaste tööde tagasisidestamiseks eKoolis sümboleid A- arvestatud, MA-mittearvestatud ja 0 – töö on esitamata. Sinna juurde käivad sõnalised hinnangud. Õpetaja võib kasutada ka numbrilisi hindeid.

Õpetajad  tutvuvad erinevate videosilla loomise keskkondadega ja sellest lähtuvalt on alustanud mitmed õpetajad ka selgitavate videotundidega, kus õpilased saavad küsimusi esitada ja ise õppetöös klassikalise tunni võtmes kaasa rääkida. Loomulikult on siin ka erinevusi vastavalt õpetaja õpetamisstiilile ja õpilaste võimalustele-võimekusele.  Videosilla kaudu õppimisel saavutatakse vahetu kontakt õpilastega ja saab vajadusel anda kohest tagasisidet.

Videosilla vahendusel toimuvad ka osad klassijuhatajatunnid, et olla kogu klassiga ühes inforuumis.

Mida aeg edasi, seda loovamaks püüavad õpetajad minna, et säiliks huvi õppimise vastu ja õpilastel oleks olukorras, kus kodus püsimine on meie kõigi tervise huvides, piisavalt tegevust. Hea õpilane, kasuta ära kõik õpetajate saadetud kehalise kasvatuse, mängu- , käsitöö ja tehnoloogiatundide rutiini murdvad ülesanded, et vaim püsiks värske ja keha terve!

Õpetajate jaoks on olnud see aeg,  kus lisaks õpetamisele tegutsetakse tegelikult samal ajal ka sama suure õppimisega, kui õpilased. Üleminek e-õppele nõuab uute keskkondadega kohanemist ja nendega tutvumist enne õpilaste ette minekut. Peab olema loov ja julgema katsetada variante, mis toimivad distantsõppel ja mis mitte. Samas peavad nad kodust läbi viima tunde, andma tagasisidet õpilaste töödele või klassijuhatajana „taga ajama" õppetööst puudujaid.

Mõistvat koostoimimist ja ikka jätkuvat õpihimu kogu kooliperele!

 

Õnnela Lembke

Haljala Kooli õppejuht